English

Perprantant naująją DAO koncepciją

Kaip saugiai naudotis pre-alpha stadijos inovacijomis
Nuotraukos autorius - Tim Walker
Kaip būtų pasikeitusi istorijos eiga, jeigu 1783-aisiais metais, kai pasauliui buvo pristatytas karšto oro balionas, kuris nors iš žiūrovų būtų susivokęs, jog šiuos įrenginius galima panaudoti vaizdiniam bet kokios žinutės perteikimui, nepriklausomai nuo to, ar toji žinutė – tai komercinis pranešimas ar politinės valios įkūnijimas? Ar 1795-ųjų metų maisto riaušės būtų pasibaigusios kitaip? Kaip būtų reagavę tuometiniai žmonės, jeigu jiems praneštumėme, kad tiesioginis šio puikaus, stačiai genialaus išradimo tikslas niekada taip ir netapo praktiškai reikšmingu? Kaip jaustųsi oro baliono išradėjai, Montgolfier broliai, sužinoję, jog jų įrenginys vis dar puikiai veikia ir šiandien, bet dažniausiai teatlieka reklaminio žaisliuko vaidmenį?

Šiuo straipsniu siekiu atsakyti į klausimą, ar įprasta šių dienų verslo įmonė gali pasipelnyti iš praktiškai dar vargiai teišbandytos decentralizuotos autonomiškos organizacijos (DAO) koncepcijos. DAO – tai viena iš svarbiausių pastarojo dešimtmečio inovacijų. Tokia organizacija atsikrato bereikalingų biurokratijos ir kitokio pobūdžio trikdžių spąstų, tuo pačiu metu įgydama skaidrių operacijų bei savininkų santykių galimybę. Kartais DAO koncepcija vadinama „jokio-darbdavio organizacija“, tačiau tai tėra nesusipratimas. DAO balsavimo ir valdymo taisykles galite kurti ir modifikuoti patys; nuo šiandieninėje rinkoje įsigalėjusio organizacijos tipo DAO koncepcija skiriasi tuo, kad jos kuriamų taisyklių neįmanoma apeiti, o jų vykdymas privalo būti absoliučiai skaidrus.

Decentralizuotos organizacijos, besiremiančios „blockchain“ technologija grįsta apmokestinimo ir valdymo sistema.

Techniniu požiūriu, DAO remiasi „išmaniosiomis sutartimis“ – suprogramuotu objektu, sudedamąja „blockchain“ grandinės dalimi, kuri automatiškai palengvina, patvirtina ir įgyvendina anksčiau pasiektų susitarimų bei nustatytų taisyklių vykdymą. Jeigu DAO veikia viešoje „blockchain“ grandinėje, pavyzdžiui, „Ethereum“, organizacija gali perimti kertines pastarosios savybes – nekintamumą, „pasitikėjimo nebūtinumą“ ir skaidrumą. Nors keletas DAO koncepcijos įgyvendinimo sistemų jau egzistuoja, jų veiksmingumas dar nėra praktiškai įrodytas.

Peršokime į priekį: vadovaujuosi mintimi, jog DAO yra nuostabus, nors ir neįprastas, rinkodaros įrankis, o šios koncepcijos veiksmingumas tiesioginės paskirties srityje išlieka abejotinas.

Nors ši koncepcija neišsiverčia be tokių ideologiškai problematiškų inovacijų kaip visiškas skaidrumas, nekintamumas ir decentralizacija, DAO strategijos įgyvendinimas prisideda ir prie gyvybiškai svarbių techninių pokyčių. Didžioji verslo valdymo sistemų dalis šiandien vis dar kliaujasi rankiniu/protiniu darbu. Pamėginkite įsivaizduoti architektus, nesinaudojančius „AutoCAD“ sistema, ar logistikos industriją be GPS technologijos! Neįmanoma pervertinti pažangos, kurią į įmonę atneša didžiulis DAO surinktas duomenų kiekis bei juo grįsti besimokančių sistemų rezultatai.

Radikali DAO koncepcijos versija byloja apie autonomišką egzistencijos formą be jokio valdžios kišimosi ar priežiūros. Visgi mišrus požiūris, pasižymintis griežtų įprastų apribojimų nebuvimu, tačiau neprilygstantis įstatymų laužymui, turbūt bus sutinkamas kur kas dažniau. Kadangi identiškas procesas šiuo metu vyksta bitkoinų rinkos aplinkoje, tokio paties tylaus, švelnaus chaoso galima tikėtis ir DAO koncepcija grįsto verslo horizonte.

Nekyla jokių abejonių, jog DAO yra itin pažangi, bet nepagrįstai nuvertinama, idėja. Taikomosios ekonomikos atžvilgiu, DAO koncepcija yra netgi svarbesnė nei bitkoinų revoliucija – pastaroji tėra pinigų idėjos permąstymas, o DAO permąsto visą verslo santykių lauką. Santykiai verslo sėkmę lemia labiau negu pinigai – įmonės veiklą galima plėtoti ir vadovaujantis, pavyzdžiui, mainų principu. Dėl nesuprantamų priežasčių, „blockchain“ revoliucijos eigoje mažiau svarbias jos stadijas ėmėme laikyti kertinėmis, palikdami gyvybės jai įkvepiančius elementus likimo valiai.  

Bet kuris ekonominės veiklos aktas gali būti suskirstytas į šiuos tris etapus:

  1. Pradinė ekonominės veiklos akto pakopa -  tai atvira pažintis su antrąja akto puse. Anoniminiai, paslapčiomis vykdomi sandoriai yra ganėtinai retas atvejis, nepaisant to, kad „blockchain“ technologija palengvino tokių sandorių sudarymą. „Ericsson“ platinama „KSI“ technologija – tai seniausias ir galingiausias šiuolaikiniam verslui prieinamas „blockchain“ grįstas duomenų vientisumo užtikrinimo įrankis, kurį galima panaudoti tapatybės bei reputacijos patvirtinimo tikslams. Kad ir kaip bebūtų keista, netgi kripto-bendruomenėje šis prekės ženklas nėra plačiai žinomas.
  2. Antroji pakopa – tai verslo santykių kūrimas ir „sutarties pasirašymas“. Čia į pagalbą ateina „Ethereum“ bei visai neseniai jų pavyzdžiu pasekę „Enterprise Alliance“, tad šios stadijos būklę galima laikyti patenkinama. Paraštėje visgi verta pasižymėti, jog į šios pakopos kodų kūrimą investuojama tik nedidelė dalis pajamų, skiriamų bitkoinų – pirmosios pakopos šerdies – plėtrai.
  3. Trečioji ir paskutinė pakopa – mokėjimo atlikimas. Šio etapo įrankiai šiuo metu yra pažengę toliausiai.

Manau, jog laisvam „blockchain“ grįstos ekonomikos įsigalėjimui visame pasaulyje labiausiai trukdo nepakankamai išvystyta DAO koncepcijos būklė. Sparti bitkoinų pažanga tokiu atveju dažnai tampa nenaudinga investicija.

Nepaisant DAO idėjos pažangumo, artimiausius keletą metų ji greičiausiai taip ir nebus plačiai pripažinta. Kas nuties kelią į praktiškai DAO koncepciją pritaikantį verslą? Kokia žinoma įmonė išdrįs surizikuoti – ir kodėl? Kaip galime paskatinti lyderiaujančiuosius mąstytojus ir svarbiausiuosius rinkos žaidėjus? Kaip užtikrinsime DAO pradininkams jų pastangų vertą atlygį? Siekdami atsakyti į šiuos klausimus, apžvelgsime tris DAO koncepcijos panaudojimo dabartyje ar ateityje būdus. Šių strategijų įgyvendinimas gali atpirkti investicijas, riziką ir pastangas, kurių reikalauja bet kokio projekto pritaikymas DAO formatui.

Naujos kapitalo rinkos, kurias atveria pirminiai valiutos siūlymai (angl. „Initial Coin Offerings; ICO“): jaudinanti, bet nesaugi, galimybė

Jenso Sigsgaardo knyga „Palė vienas pasaulyje“ (1942) – tai istorija apie mažą berniuką, kuriam įgriso į visus jo reikalus besikišantys suaugusieji. Vieną dieną jis nubunda ir susivokia esąs vienas – ne vienas namuose, bet vienas visame pasaulyje. Daugeliui žmonių yra tekę apie tai pasvajoti. Jis išsiruošia į apleistą miestą ir smagiai leidžia laiką. Niekas jam nieko nedraudžia, tad Palė gali daryti ką tik panorėjęs. Dienai pasibaigus, berniukas supranta, jog dabartinis Palė gerokai skiriasi nuo to išdykusio vaiko, kuris ryte taip nuoširdžiai džiaugėsi nevaržoma laisve ir draudimų nebuvimu.

Ši istorija yra svarbi, nes jos šaknys siekia giliausius žmogaus psichologijos klodus. Ji yra mylima visame pasaulyje, pripažinta daugybės kritikų, išversta į dešimtis kalbų, dažnai naudojama mokyklose bei universitetuose, o dabar dar ir ekranizuota. Pasaką perrašė netgi įžymus sovietų rašytojas Sergejus Michalkovas, Palės individualizmą pavertęs kiekvieno miesto vaikio kolektyvizmu.

ICO — pirminiai valiutos siūlymai (angl. „ Initial Coin Offerings“)  — tai dažniausiai praktikoje naudojama DAO koncepcijos dalis. Pasiryžusios žengti ICO keliu, įmonės ar neregistruotos komandos išvengia tradicinio rizikos kapitalo ir su juo susijusių nuostatų. Tikrų tikriausias nepaklusniųjų vakarėlis! Tokios įmonės lengvai pasiekia kripto-valiutos entuziastus, tiesiogiai pritraukia kapitalą ir gerai leidžia laiką. Tai – greitas nuotykis. Surinktas kapitalas kaštus gali viršyti 10 ar net 100 kartų, jeigu idėja yra patraukli, o jos įgyvendinimo komanda – tikra. Visgi svarbu suvokti, jog vakaras dar neatėjo ir tikrieji šios laisvės padariniai mūsų nespėjo pasiekti. Galime linksmintis sprukdami nuo valdžios bei neprašytų pamokymų, bet galiausiai susiprantame rankose teturintys naivią, neišbaigtą, prastos kokybės investiciją. Daugelis prekės ženklų greičiausiai neišgyvens ICO bumo. Peržiūrėjęs projektų, pasinaudojusių ICO galimybe, sąrašą, pastebėjau, jog maždaug pusė jų neišgyveno nė metų – o juk įstatymų sergėtojai iki šios srities dar neprisibrovė.  

ICO grįstos šiuolaikinės strategijos: mieste nebeliko nė vieno suaugusiojo

Vertėtų pabrėžti, kad didžioji ICO besinaudojančių projektų dalis netaiko DAO strategijos. Vietoje to, jie suformuoja vadinamąją taikomąją arba vietinę valiutą (angl. „application/native coins“), taip pat žinomą „altcoin“ vardu, melagingai pristatančiu ją kaip „alternatyvą bitkoinams“. Šie apgaulingi saldainių įpakavimai rinkoje, rodos, yra populiaresni už tiesioginius ir sąžiningus kapitalo pakaitalus (DAO žetonus).  Vadovaudamasis sveiku protu, visuomet vengiau tokių keistų idėjų kaip mikromokėjimais paremti socialiniai tinklai ar prognozėmis grįstos rinkos sistemos, į savo vidinę struktūrą įtraukiančios naujus mokėjimo žetonus. Kodėl nenaudojami tikri pinigai – bitkoinai? Kodėl neprekiaujama įprastu kapitalu ar skolomis (DAO žetonais)? Kodėl formuojamos vis naujos įtartinos „altcoin“ konstrukcijos? Į rinką paleisdami „socialinius pinigus“, „darbo rinkos pinigus“ ar „reklamos pinigus“, šie projektai mėgina tapti centriniais bankais. Jie stengiasi išsikovoti žemės naujame „blockchain“ grįstos pramonės valdomame pasaulyje, o tai daryti yra dar gerokai per anksti. „Blockchain“ technologija besinaudojančios įmonės akcijos šiam tikslui pasitarnautų kur kas labiau. Akcijų birža – nuostabus, „blockchain“ nė kiek nenusileidžiantis išradimas. Jis senas, bet puikiai veikiantis. DAO koncepcija tik padeda jam funkcionuoti. DAO grįsta sistema leidžia jūsų investuotojams stebėti valdymo procesą, o „taikomosios valiutos“ pagalba to nepasieksite. Turbūt dėl šios priežasties pastaroji ir yra tokia mėgstama paskubomis veikiančių lėšų rinkėjų – ir būtent dėl šios priežasties rinkoje ji ilgai neišsilaikys.

Tikroji įmonės decentralizacija ir „blockchain“ technologijos pritaikymas: intriguojanti idėja, nepasižyminti stabilumu

Prieš dešimt metų „Hershey‘s“ kompanija atsidūrė teisme dėl su narkotikais susijusių kaltinimų. Jie negamino, neplatino ir nepardavinėjo narkotinių medžiagų – tačiau kai kurie kritikai teigė, jog įmonė jas imitavo. Kompanijos gaminamų saldainių pakuotės pernelyg priminė stipriųjų narkotikų, tokių kaip kokainas, „krekas“ bei heroinas, įpakavimą. Galiausiai įmonė paskelbė, jog nustoja prekiauti „Ice Breaker Pacs“ saldainiais. Komunikacija – tai kertinė įpakavimo funkcija. Produkto įpakavimas įkūnija jo įvaizdį ir aurą. Nepriklausomai nuo to, ar vartotojų įžvelgti panašumai yra tyčiniai, požiūris tampa realybe.

Tiesiogiai suprantamos DAO koncepcijos įgyvendinimo funkcija – tai biurokratijos pašalinimas bei korporacinių trikdžių ir korupcijos silpninimas. Šios idėjos, be abejo, yra gražios. Visgi pritaikyti kompaniją DAO formatui nėra lengva. Valdymo, nuosavybės ir atskaitomybės formatų kaita reikalauja didžiulių pastangų bei techninio sumanumo – o kur dar kylantys įmonės žmogiškųjų išteklių skyriaus kaštai! Įprasta įmonė nesugebės to pasiekti pati. Kita vertus, profesionalios DAO koncepcija paremtos platformos veikia jau šiandien. Jos sparčiai tobulėja ir aktyviai mezga ryšius su visuomene. Jos veikia teisėtai ir jų pažanga yra akivaizdi.

DAO koncepcija gali atrodyti neįgyvendinama ar netgi pavojinga jau vien dėl jai būdingo paslaugų teikimo formato. Nuotraukos autorius - Patrick Demarchelier

Platforma, naudojama projekto pritaikymui DAO koncepcijai – tai tam tikra pakuotės forma. Dabartinis įpakavimas yra gan apgaulingas. Šiandien daugelis DAO platformomis besinaudojančių projektų atrodo kaip nereglamentuotų investicijų ieškančios įmonės, nepatyrusios laisvai samdomų darbuotojų grupės ar nevykusio bandymo suvaldyti portfelį rezultatai.

Nevalia pamiršti ir formatų karų. Nepaisant to, jog visi jie remiasi „Ethereum“, kitų platformų suteikti DAO žetonai ne visuomet yra tiesiogiai suderinami. Kiekvienu atskiru atveju turbūt galima pasinaudoti „įdiegimo ir perkūrimo“ procedūromis, tačiau vis vien negalime būti įsitikinę, kad jungtinė rinka veiks sklandžiai. DAO žetonas – tai ne tik nuosavybės ir balsavimo teisių įrodymas, bet ir sudėtingas objektas, kurio perdavimui būtini tam tikri „keliai“. Komplikuotos kryžkelės bei ribojamas žetonų srautas apsunkins visos rinkos padėtį.

Apibendrindamas visa tai, ką išdėsčiau anksčiau, drįstu teigti, jog organizacinis DAO koncepcija paremtas įmonės pertvarkymas šiuo metu greičiausiai neatsipirks, ypač jei juo siekiate verslo efektyvumo tobulinimo. DAO jums nepakenks, bet ir nesumažins biurokratijai skiriamų kaštų. Verta palaukti kitų metų – galbūt tuomet bent viena iš DAO sistemų jau pasižymės ir nauja teisine mokesčių optimizavimo forma.

DAO kaip skaidrumo gairė ir turinio rinkodaros įrankis: gyvybinga naujovė

Jau greitai rinkoje pasirodys mėsa, užauginta ląstelių kultūros terpėje; jos kaina artėja prie įprastos mėsos įkainių. Ši pramonės šaka gali į mūsų gyvenimą atnešti begalę teigiamų pokyčių – pavyzdžiui, 90% šiuo metu gyvulininkystei naudojamos žemės tokiu atveju galėtų būti panaudota kad ir miškų plėtimui. Visgi žmonės išlieka įtarūs. Rinkos tyrimai rodo, jog šiai ypač jaunai verslo formai – ląsteliniui žemės ūkiui – teks siekti ypatingo skaidrumo, norint patraukti vartotojus į savo pusę. Generalinė „Memphis Meats“ direktorė dr. Uma Valeti teigia: „Šiuo metu žmonės valgo mėsą nesirūpindami dėl to, kaip ji išgaunama. Kai ištobulinsime geresnį būdą išgauti mėsą, paremtą skaidriu gamybos procesu, tiek vartotojai, tiek mėsos pramonė neišvengiamai pasuks šiuo tvarios maisto pramonės sistemos keliu.“
Kai kurios verslo įmonės jau dabar sėkmingai naudoja skaidrumą kaip priemonę suklestėti.

Formuodami savo verslą pagal DAO koncepciją galėsite užtikrinti jo valdymo procesų saugumą bei skaidrumą, o jeigu šiam tikslui naudosite tinkamą DAO platformą, tai nepareikalaus iš jūsų papildomų pastangų. Tokia strategija ne tik nusipelnysite didesnio visuomenės pasitikėjimo – „nauju, sąžiningu skaidrumu“ paremta kompanija pritrauks ir žurnalistų bei kitų naujojo amžiaus informacijos medžiotojų dėmesį. DAO principais pagrįsta įmonė neabejotinai sudomins ir sparčiai besiplečiančią, ganėtinai turtingą kripto-valiutos gerbėjų bendruomenę. Jų nerasite „Forbes“ žurnale, bet šioje bendruomenėje tikrai yra nemažai milijardierių. Bitkoinų mėgėjai ir giminingos jų pirmtakų bendrijos dažnai apsikrečia tam tikru snobiškumo virusu, tad visa bendruomenė susisuka į glaudų, nepramušamą kokoną  — {pasitikėjimo nebūtinumas + decentralizacija} yra ir pasaulėžiūra bei filosofija. Sukūrę DAO įmonę gausite galiojantį metinį bilietą į šios uždaros bendrijos tarpą.

Kai kurie žmonės subkultūrą ar mados kryptį atstovauja visose situacijose. Nuotrauka iš „Sports Illustrated“

Galimybė pasiekti į uždarą bendruomenę susibūrusią tikslinę auditoriją – tai didžiulis privalumas. Laimingas yra tas rinkodaros specialistas, kuris geba atsižvelgti į didelę žmonių grupę vienijančią pasaulėžiūrą. Aiški tikslinė auditorija reiškia gausius pardavimus. Glaudžiausiai sutelktas, į tikslą aiškiausiai orientuotas rinkodaros mokslo segmentas yra vadinamoji turinio rinkodara. Turinio rinkodara reklamuoja produktą pasitelkdama išsamų ir sudėtingą turinį, pavyzdžiui, baltąsias knygas (angl. „white papers“) ar specializuotas pramonės būklės ataskaitas. Čia nerasite įkyrių pardavimo strategijų ir nesusidursite su reklamos blokavimo baime. Turinio rinkodara – tai viena labiausiai civilizuotų bei pagarbos nusipelniusių sudedamųjų rinkodaros dalių.

Termino „turinio rinkodara“ populiarumo augimas

Tad jeigu manote, jog jūsų įmonė dalį savo prekių galėtų parduoti už bitkoinus ar eterius, jeigu papildomas skaidrumas nekelia pavojaus jūsų verslui ir jeigu jus domina teorinė DAO koncepcija, gali būti, jog jau atėjo laikas švelniąją DAO sistemos versiją pritaikyti ir jūsų verslo atveju.

Iš anglų kalbos vertė Erika Petravičiūtė

More Articles

July 12, 2017
Taigi, ar investicinis apartheidas baigėsi?

Ar šį chaotišką veržimąsi prie ICO turėtumėme priimti kaip naująją normą?

Read story
June 25, 2017
Galbūt jūs nesidomite „blockchain“ technologija,

BET JI NEABEJOTINAI DOMISI JUMIS

Read story
June 19, 2017
The Only Sunshine When ICOs are Grey

On the Relevance of adToken

Read story